سفارش تبلیغ
صبا ویژن






تازه ها

والنتاین در تهران
شاید کمتر کسی تصور کند که پس از جشن ملی نوروز که ایرانیان برای یکدیگر کارت پستال می فرستند، والنتاین رتبه بعدی از لحاظ شمارگان ارسال این کارتها را داشته باشد
گرچه روز والنتاین در ایران با چهارمین روز محرم، ماه سوگواری شیعیان مصادف شده است، اما این باعث نشده تا دختر و پسرهای ایرانی در چند روز باقی مانده به والنتاین که در ایران به روز دوست دخترها و دوست پسرها معروف است، به مغازه های فروش هدایای خاص این روز سرک نکشند.

گرایش به هدیه دادن در روز والنتاین طی سالهای پس از دوم خرداد، رشد چشمگیری داشته است و به نظر می رسد دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی و فضای باز اجتماعی که رسیدن نسل دهه شصت به سن و سال جوانی هم به نوعی به گشایش آن شدت داده است، در علاقه دختران و پسران به این روز بی تأثیر نبوده است.

از این گذشته، والنتاین راه چاره ای برای عشاق خجالتی هم محسوب می شود، عاشقانی که نمی توانند براحتی ابراز عشق کنند.

به گفته یکی از کارشناسان روانشناسی، ایرانیان به سبب فرهنگ مردسالاری که ریشه در تاریخ "مذکر" سرزمینشان دارد، براحتی نمی توانند با جنس مخالف خود سر صحبت را باز کنند و با این حساب، روز والنتاین امکان بازگویی عواطف را به طرفین می دهد و مهمتر اینکه در جامعه ای که رابطه میان دختر و پسر هنوز در خانواده با نگاهی مظنون دنبال می شود، والنتاین می تواند گامی بسوی رسمیت یافتن این رابطه باشد.

اما شاید کمتر کسی تصور کند که پس از جشن ملی نوروز که ایرانیان برای یکدیگر کارت پستال می فرستند، والنتاین رتبه بعدی از لحاظ شمارگان ارسال این کارتها را داشته باشد.

والنتاین برای خیلیها ایجاد شغل هم کرده است.

 هدیه های والنتاین بیشتر عروسکهای شنی است که از چین و هنگ کنگ وارد می شود و در میان آنها خرس کوچکی که گاه قلب قرمز یا صورتی رنگی در دست دارد، مشتریان پروپاقرص پیدا کرده است
 

تا همین چند سال پیش، کسی نمی توانست باور کند که فروش کارت تبریک و جعبه های مقوایی بتواند جز برای دستفروشهای گوشه خیابان، اسباب اصلی کسب و کار کسی شود اما حالا در گوشه و کنار تهران مغازه های زیادی می توان پیدا کرد که متاع اصلی شان همین کارت و پستالها و جعبه های مقوایی است و ایام والنتاین، فصل رونق بازارشان حساب می شود.

هنوز می توان بر شیشه های مغازه ای در خیابان وزرا که یکی از معروفترین کارت پستال فروشیهای تهران است تبریک والنتاین را یافت، گرچه سال گذشته مأموران دولتی در اخطاری به فروشگاههایی که والنتاین را به مشتریان تبریک می گفتند، توانستند برای مدتی نام والنتاین را از سردر مغازه ها پایین بکشند اما در این روزها باز می توان عباراتی در تبریک روز والنتاین را بر دیوار مغازه ها دید.

اگر در نظر بگیریم که در دنیا، کارت پستالهای روز والنتاین با رنگها و طرحهای مختلف و تنوع بسیار زیادی عرضه می شود، این رنگارنگی به صورت محدودی به فروشگاههای کارت پستال فروشی در بازار قائم تجریش و خیابان وزرا راه یافته است.

علت جلب توجه بسیاری از جوانان به این روز را می توان در تنوع اجناس اختصاصی والنتاین در فروشگاه نیز جستجو کرد.

بازار قائم در میدان تجریش تهران یکی از جاهایی است که جوانان تهرانی روزانه برای تهیه هدیه به آنجا سر می زنند.

هدیه های والنتاین بیشتر عروسکهای شنی است که از چین و هنگ کنگ وارد می شود و در میان آنها خرس کوچکی که گاه قلب قرمز یا صورتی رنگی در دست دارد، مشتریان پروپاقرص پیدا کرده است.

 به گفته یکی از خریداران، والنتاین بیشتر یک روز پسرانه است و این پسرها هستند که به دخترها هدیه می دهند
 

این خرس در اندازه های مختلفی است و گاهی آن قدر بزرگ است که در صندوق عقب اتومبیل هم جا نمی شود.

خریداران عروسکهای شنی بیشتر پسرانی اند که می خواهند دوست داشتنشان را به دوست دخترانشان ثابت کنند.

به گفته یکی از همین خریداران، والنتاین بیشتر یک روز پسرانه است و این پسرها هستند که به دخترها هدیه می دهند.

جعبه های مقوایی که در سالهای اخیر مد شده است با رنگهای شاد، در اندازه های مختلف و اشکال جدید شبیه قلب با روبانی قرمز خواهان بسیاری دارد.

بسته های کادویی که تا چندی پیش ایرانیها فقط در فیلمهای خارجی، پای درخت کریسمس دیده بودند، قیمت نسبتاً بالایی دارند.

اگرچه این روزها به دلیل هوای برفی تهران و سوگواری محرم، شاید والنتاین به اندازه سال قبل پر رونق نباشد.

یکی از فروشندگان بازار قائم از والنتاین سال گذشته با خاطره ای بد یاد می کند.

او خود شاهد بوده که پارسال در همین روزهای نزدیک به والنتاین مأموران چند مغازه عروسک فروشی را به بهانه ترویج فرهنگ غرب بستند.

گذشته از مشتریان هدایای والنتاین، خیلیها هم از طریق اینترنت و با فرستادن کارت تبریک از طریق ای میل، عید عشاق را به هم تبریک می گفتند و در واقع، اینترنت را باید یکی از عوامل اصلی رشد پدیده والنتاین در ایران دانست.

 محمدرضا زائری، یکی از روحانیون فعال در امور فرهنگی و منسوب به محافظه کاران پیشنهاد داد که روز ازدواج علی و همسرش فاطمه به عنوان روز عشق ورزی اعلام شود و محمد علی ابطحی، معاون پیشین حقوقی رئیس جمهور سال گذشته روز والنتاین را در وبلاگش تبریک گفت
 

برخورد حکومت مذهبی ایران با والنتاین بیشتر به نادیده گرفتن آن محدود می شود و مسئولان فرهنگی گرچه می دانند شمار بسیاری از کسانی که دوشنبه در کافی شاپهای تهران جمع می شوند، والنتاین را به هم تبریک می گویند، اما به نظر می رسد که قرار نیست گرفتاری جدیدی برای کافی شاپ داران درست شود.

این در حالی است که شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در یکی دو روز گذشته به استقبال والنتاین رفته اند.

جالب اینجاست که چه بین جوانهایی که با جدیت و حرارت به دنبال گرامی داشتن والنتاین هستند و چه بین آنهایی که والنتاین رونقبخش کسب و کارشان شده، کمتر کسی را می توان پیدا کرد که بداند روز والنتاین از کجا پیدا شده و چطور سر از ایران درآورده است.

از این گذشته همین دو سال پیش زمزمه هایی شنیده شد که والنتاین به نوعی با سنتهای اسلامی آمیخته شود.

محمدرضا زائری، یکی از روحانیون فعال در امور فرهنگی که در صف محافظه کاران رده بندی شده، از کسانی بود که حتی پیشنهاد روز ازدواج علی، امام اول شیعیان و همسرش فاطمه را به عنوان روز عشق ورزی داد اما این پیشنهاد با پاسخ سرد مسئولان فرهنگی مواجه شد.

محمد علی ابطحی، معاون پیشین حقوقی رئیس جمهور نیز از کسانی است که روز والنتاین را در وبلاگش تبریک گفت.

این تبریک، سال گذشته واکنش تند عده ای را نیز به دنبال داشت.

اما با وجود این واکنشهای تند و پاسخهای سرد، انتظار می رود روز دوشنبه جوانان ایرانی بسیاری را دید که به یکدیگر هدیه می دهند


نوشته شده در ساعت 5:29 عصر توسط محمد رضا رفعتی نظرات ( ) | |

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >